גדילה וצמיחה
מהו ההבדל בין גדילה עסקית וצמיחה עסקית? / מאת יואב ברנזון
צמיחה
צמיחה נמדדת במונחים של רווח. ככל שעסק מרוויח יותר בשורה התחתונה – כך הוא צומח יותר ומביא יותר פירות ורווחים לבעלי העסק. צמיחה עסקית היא תולדה של תחכום, יעילות, מתן שירות טוב ומוכנות למאמץ רב יותר ולאחריות גדולה יותר.
עסקים רבים אינם צומחים משום שהם אינם מוכנים להתייעל, לעבוד קשה יותר ולתת יותר מעצמם. חלק מהעסקים אינם צומחים דווקא משום שהם גדלים כל הזמן והגדילה הזו מביאה לצמיחה שלילית.
גדילה
גדילה נמדדת במונחים של גודל. גדילה של עסק היא הגדלה של מספר העובדים, הגדלה של מספר המכונות, הגדלת מספר מוקדי השירות, הגדלת מספר הרכבים, הגדלת מספר הפרויקטים או הגדלת מספר תחומי העיסוק.
עסקים רבים משקיעים מאמצים גדולים מדי בתהליך הגדילה שלהם, מבלי לשים לב גם לתהליך הצמיחה שלהם. גדילה לא נכונה או מהירה מדי מביאה ברוב המקרים לצמיחה שלילית, כלומר להפסדים.
גדילה מואצת מביאה לצמיחה שלילית
צמיחה חשובה יותר מגדילה. גדילה נובעת בדרך כלל מהראש ומהפנטזיה, והיא קשורה באגו של אנשים שרוצה לראות דברים גדולים, ענקיים ומרשימים. עסקים רבים משקיעים בגדילה מהמקום של רושם ופוזה, ולאחר זמן רב לא רב הם קורסים משום שהם הזניחו את הצמיחה של העסק שלהם והשקיעו רק בגדילה.
זו לא חכמה לגדול עסקית, החכמה היא לצמוח באופן עקבי ולהגיע למיצוי כושר הצמיחה – רק אז ניתן לשקול הגדלת העסק כדי לאפשר צמיחה נוספת של העסק. או במילים אחרות, אין טעם לשים צמח קטן בכלי ענקי. עדיף לשים את הצמח בכלי מתאים ולחכות שהצמח יגדל – ורק אז להעביר אותו לכלי גדול יותר.
וטיפ לסיום: צמיחה של עסק תמיד קודמת לגדילה שלו. תהליך גדילה של עסק בא רק אחרי מיצוי כושר הצמיחה שלו.
|