הורות, סקס, נישואין, אהבה ויחסים הולכים ונפרדים אחד מהשני - איך ומדוע? / מאת יואב ברנזון
העידן החד-ערוצי: הכל בחבילה אחת
עד לפני כמה עשורים - הטלוויזיה הייתה חד ערוצית. לאנשים היה קל להתאגד סביב מדורת שבט אחת המשותפת לכולם. במצב כזה, הנרטיב הלאומי היה אחד ואחיד ותפיסת המציאות הייתה הרבה יותר מובהקת, ברורה ופשוטה. כך גם היה בזוגיות.
למראית עין לפחות, אנשים נכנסו לקשר זוגי וקיבלו בתמורה "הכל בחבילה אחת". הם קיבלו אהבה, סקס, הורות, יחסים ונישואין. למעשה, לא הייתה אפשרות לבחור או לקבל שום חבילה זוגית אחרת. לא הייתה בכלל "אופציה" אחרת. זו הייתה החבילה וכולם קנו רק אותה - מי שרצה וגם מי שלא ממש רצה. בזמנו, לא ניתן וגם לא היה מקובל להפריד בין החלקים של "החבילה" ולכן הנרטיב היה חבילה זוגית מלאה לכל החיים ולא שום דבר אחר.
העידן הרב-ערוצי: לכל דבר חבילה משלו
אבל אז הגיעה הטלוויזיה הרב-ערוצית המסחרית והעולם השתנה. גם הנרטיב הלאומי השתנה במהירות. מנרטיב אחד ברור ומשותף נולדו נרטיבים רבים אחד ליד השני. לכל מגזר נולד ערוץ טלוויזיה משלו. לכל עדה - נולד נרטיב שונה משלה. אנשים כבר לא היו מוכנים לקנות חבילה תודעתית אחת הכוללת את הכל, אלא רק חבילה שמותאמת אליהם באופן אישי, לתודעה הפרטית שלהם. ואם למשל ערוץ טלוויזיה מסוים מעצבן אותך - אתה יכול לעבור ולדלג עליו לערוץ אחר בלי לדפוק חשבון.
הדבר נכון באותה המידה גם בזוגיות. הדור הצעיר של היום פחות מאמין בחבילה זוגית אחת מלאה. אנשים היום מעוניינים בחבילה זוגית שהוא מותאמת אליהם אישית כדי שהיא באמת תתאים לצרכים שלהם. בדיוק משום כך קרה תהליך ההיפרדות מהנרטיב של חבילה זוגית אחת ויחידה ונבנה תהליך חדש של הרבה חבילות, בצורות ובגדלים ובצבעים שונים המותאמים אישית לכל מצב ולכל אחד. כחלק מהתהליך הזה, אהבה, הורות, יחסים, נישואין וסקס התחילו להיפרד האחד מהשני כי הם כבר לא נמכרו בחבילה אחת אלא כל אחד נצרך בפני עצמו. הם כבר לא נצרכו מאותו המקור או מאותו הערוץ כחבילה "מושלמת" ומאוחדת אחת אלא הם התחילו "להימכר" בנפרד - כמו חבילת הספורט, חבילת הסרטים וחבילת הדוקו. תהליך ההיפרדות הושלם.
מדוע אנשים מפרידים בין מושגי היסוד הזוגיים?
בעשורים האחרונים אנשים החלו להפריד בין האלמנטים השונים הכלולים בחבילה הזוגית הקלאסית הישנה. הם החלו להבין את ההבדל בין משיכה לאהבה, בין הורות לנישואין, בין יחסים לבין מיסוד. אבני היסוד האלה החלו לעמוד כל אחד בפני עצמו, ואנשים שעד היום צרכו "מוצר" זוגי אחד, שלם ויחיד התחילו להבין שהאפשרות להשיג חבילה "מושלמת" שבה כל האלמנטים "מולחמים" האחד בשני כבר פחות ופחות אפשרית, אולי בלתי אפשרית עוד.
כי כמו בערוצי הטלוויזיה, מרגע שנוצרו חבילות תוכן שונות, לאף ערוץ תוכן אין יומרה לייצג את "האמת המוחלטת", הכוללת, השלמה. כל ערוץ מעניק רק את הטוב שבעולמו. אנשים למדו שהם לא צריכים להסתפק בערוץ שהם אינם אוהבים או לא מתעניינים בו, אלא יש להם בחירה במספר רב של ערוצים.
העיקרון המודרני: החופש האישי
מרגע שהחופש האישי הפך לעיקרון המרכזי המאפיין את העידן המודרני, נעשה כמעט בלתי אפשרי לחפש ולהשיג את "החבילה הזוגית המושלמת" שבה ההורות, הנישואין, יחסי המין, האהבה והיחסים החבריים משתלבים האחד בשני באופן מיטבי ומושלם.
דווקא בגלל המציאות הרב-ערוצית, הערוצים הייעודיים, העדר נרטיב אחד ומלכד של חברה שלמה וחופש הבחירה האישי בכל רגע נתון - נהיה מאוד קשה עד בלתי אפשרי להאמין בכלל שאיכות כזו קיימת ושניתן למצוא את בן או בת הזוג המושלמים שיש בהם את הכל ויותר, החל מספונטניות ומשיכה מדהימה, המשך ביחסי הורות טבעיים ומפעימים, עבור ליחסי חברות עמוקה וכלה בנישואין יציבים ואמינים לאורך שנים רבות.
דוגמאות לתהליך ההיפרדות
להלן מספר דוגמאות להפרדה שאנשים עושים בין מושגי הזוגיות - הורות, זוגיות, יחסים, משיכה, משפחה ונישואין - בהתאם לנסיבות ולהעדפות שלהם:
1. משפחה ללא נישואין - לא חייבים להתחתן כדי לחיות יחד תחת קורת גג אחת ולהביא ילדים משותפים.
2. הורות ללא משפחה - זוגות שבוחרים להתגרש, להמשיך לשמש כהורים אך ללא זוגיות ומשפחתיות.
3. הורות ללא זוגיות - ניתן להביא ילדים בהורות משותפת בלי להיות זוג ובלי לגור יחד, רק לשם הבאת ילדים.
4. יחסים ללא זוגיות - ניתן לחיות בבתים נפרדים כך שכל אחד ינהל את חייו בנפרד ובכל זאת להיות "בני זוג".
5. משיכה ללא יחסים - בני זוג נשואים המנהלים רומן בסתר או לעיתים נשוי או נשואה המנהלים רומן בסתר עם רווקה או רווקה.
וטיפ לסיום: דווקא אלה שאינם מתכופפים אל מול העיקרון הרב-ערוצי ומחפשים את החבילה הזוגית המושלמת מוצאים את עצמם לא פעם לבד, ללא זוגיות, מפנטזים על דבר שכבר אינו בנמצא, לפחות לא בשפע. פתאום זה לא מובן מאליו שכל האלמנטים אמורים להימצא בפרטנר אחד בלבד, לכל החיים, בכל המצבים, ותחת כל האתגרים המורכבים של החיים.
עשו לנו לייק והפיצו את המאמר בקרב החברים שלכם
|