חושבים לפתח רעיון - מהו היתרון הישראלי וכיצד הוא יסייע לכם להצליח? / מאת יואב ברנזון
מדינה קטנה - רעיונות קטנים
ישראל היא מדינה קטנה מאוד. ממש קטנה. היא קטנה בכל סדר גודל שרק תבחנו אותה: אוכלוסיה קטנה, חשיבה בקטן, תשתיות מוגבלות, משאבים מצומצמים, אורך נשימה מוגבל ודחף חזק מאוד לבצע הישגים מהירים כי "מחר נמות".
רעיונות, פטנטים וחידושים נחלקים לשני סוגים: רעיונות גדולים וכבדים ורעיונות קטנים וקלים. רעיונות גדולים וכבדים דורשים כסף רב (למשל, בפרוייקט בטר פלייס שי אגסי וחבריו השקיעו מספר מליארדי שקלים וכצפוי נחלו כישלון חרוץ) ואילו רעיונות קטנים מאפשרים חופש פעולה רחב, תקציבים נוחים וזמן פיתוח שהוא קצר יחסית (למשל, הדיסק און קי שהוא המצאה ישראלית מוצלחת של דוב מורן).
ההצלחה הישראלית היא תמיד בקטן
אם בוחנים את ההצלחות ואת הכישלונות הישראלים רואים מגמה אחת ברורה ופשוטה: ההצלחה הישראלית היא תמיד בקטן - כמעט אף פעם לא בגדול.
ישראל היא אלופה בהמצאות ממוזערות כמו למשל: תוכנות (צ'ק פוינט, מירביליס), מערכות מתקדמות (למשל קסדות טייסים מתקדמות במטוסים, טפטפות להשקייה), מל"טים, מערכות ניידות וקטנות של טילים נגד טילים (כיפת ברזל) וכיו"ב. לעומת זאת, ישראל תמיד כשלה בהמצאות ופיתוחים גדולים יותר, לדוגמה: מטוס הלביא, מכוניות תוצרת ישראל או מכוניות חשמליות, רכבת תחתית וכיו"ב.
ישראל חלשה מאוד בכל הקשור במערכות גדולות ובתשתיות
בהקמת מערכות גדולות כמו תשתית רכבות, מנהרות, כבישים, מטוסים, רכבים - יש מדינות גדולות שלהן יש יתרון יחסי בתחום וישראל אינה בשום פנים ואופן אחת מהן. הבולטת בהן היא דווקא סין, שבה יש מסורת של חשיבה בגדול, יש לה את כוח האדם העצום, את מרחבי הקרקע האדירים, את התקציבים האינסופיים ואת העוצמה ההיסטורית כאימפריה.
בישראל לעומת זאת אין מנטליות של חשיבה בגדול ואין יכולת להרים מערכות גדולות ומורכבות מבחינה לוגיסטית - לא תקציבית, לא ברמה האנושית ולא ברמה הבירוקרטית. לכן, לישראלים מומלץ להתמקד ביתרון היחסי שלהם והוא החשיבה בקטן וההמצאות הקטנות. בדברים הגדולים והמורכבים על ישראל לשתף פעולה עם חברות זרות בעלות ניסיון ויכולת לצורך הקמת תשתיות מורכבות וגדולות (כך בדיוק עשה יצחק תשובה כאשרפעל ביחד עם חברת נובל אנרג'י האמריקאית שהיא אחת המובילות בתום קידוחי הגז והנפט ולא חשב אפילו להכנס לתחום הקידוחים בעצמו).
פתחו רעיון קטן וממוזער - שם טמון היתרון האסטרטגי שלכם
אם יש לכם רעיון לפטנט או רעיון מסחרי חכם - בדקו תחילה האם הוא רעיון "כבד" (בכסף ובהשקעה) או גדול (מבחינת ההיקף והמורכבות שלו). אם הוא כבד או גדול - הניחו לו וחפשו רעיון קטן יותר וקל יותר.
התמקדו בפיתוח רעיונות קטנים לבעיות קטנות וממוקדות - שם טמון היתרון האסטרטגי שלכם כישראלים, שם תוכלו להטמיע חשיבה פורצת דרך בלי להידרש לתקציבי עתק, למערכות מורכבות, לתהליכים מסובכים וארוכי טווח.
וטיפ לסיום: פיתוח טלפון נייד למשל הוא רעיון גדול וכבד כי כדי להרים רעיון כזה צריך כמה מליארדי שקלים. זו הסיבה מדוע דוב מורן נחל כישלון חרוץ בפיתוח הטלפון הנייד "מודו" וגם מדוע נכשל אלי רייפמן בפיתוח טלפון נייד פרי פיתוח ישראלי. ישראלים טובים ברעיונות קטנים, זולים ובעלי זמן פיתוח קצר.
עשו לנו לייק והפיצו את המאמר בקרב החברים שלכם
|