מי שרוצה שילדיו יצליחו בחיים חייב לחזק את החוזקות שלהם מגיל צעיר / מאת יואב ברנזון
הנטייה של אנשים היא לחזק את החולשות של הילדים שלהם
בניגוד להיגיון הבריא, מרבית האנשים שמזהים חולשות מסויימות אצל הילדים שלהם ינסו לחזק את אותן חולשות, ישקיעו בהן זמן ומאמץ ויעשו הכל כדי "לכסות" ולהסתיר את החולשות הללו במטרה שהילדים לא יהיו "חריגים" ולא יסבלו מהחולשות שאיתן הם נולדו.
אבל, המציאות מוכיחה שברוב המקרים - המאמץ הזה אינו משתלם, בלשון המעטה. ילדים בעלי נטיות מסויימות לא ישנו את הנטיות הללו, גם לא אחרי טיפולים רבים, קורסים, חוגים ופעילות העשרה. לכל היותר, הם ישתפרו "מעט" בתחומים שממילא הם חלשים בהם ומפגרים בהם יחסית לאחרים.
חיזוק החולשות פוגע בין היתר גם בביטחון העצמי של הילד
כשלוקחים ילד שגרוע למשל בהתעמלות, ומנסים בכוח לשפר את ביצועיו בתחום זה פוגעים קודם כל בדימוי העצמי שלו, ברמת הביטחון שלו ויוצרים עליו לחץ בלתי אפשרי להשיג הישגים ולהוכיח את עצמו דווקא בתחום שהוא ממילא חלש בו.
לילד מוצמד תג של "גרוע" ו"טעון שיפור" והוא מוצא את עצמו מתמודד עם ילדים אחרים שלא רק שהם טובים ממנו בהרבה אלא שהם גם ימשיכו להיות טובים ממנו כי הם נהנים מיתרון שלו אין.
חיזוק החוזקות בונה ביטחון עצמי, מוביל להישגים מהירים ומשפר יחסים בין הורים לילדים
לעומת זאת, זיהוי החוזקות של הילד והשקעה במקומות שבהם הילד נהנה מיתרון אישי היא פעולה המחזקת מאוד את ביטחונו העצמי של הילד, את התחושה שהוא מיוחד וחזק, את הדימוי שלו כילד "מוצלח" ובעל "יכולות מיוחדות" או מצטיינות.
חיזוק החוזקות משפר גם את היחסים שבין הילד להוריו, משום שהילד מרגיש שהוריו מקבלים אותו כפי שהוא והם אינם מכריחים אותו להיות משהו שהוא לא. לעובדה זו יש השלכה חיובית מאוד על עתיד היחסים בין הילד להוריו לכל החיים.
כיצד לחזק את החוזקות של הילד - 3 העקרונות
העיקרון הראשון בחיזוק החוזקות של ילד היא להימנע מלנסות לקדם ילד בתחומים שהוא אינו אוהב ואינו מתחבר אליהם. אם צריך להכריח את הילד ללכת לחוג מסויים, אם צריך להיאבק בו שוב ושוב, אם צריך להסביר לו במשך שנים כמה זה טוב בשבילו - כנראה שאתם שוב מנסים לחזק את החולשות שלו ולא את החוזקות שלו.
העיקרון השני הוא לזהות מה הילד באמת אוהב, למה הוא מתחבר, במה הוא מגלה נטייה למצויינות, היכן יש לו מוטיבציה פנימית ובאילו מקרים אינכם צריכים בכלל לדחוף אותו כי הוא מגלה סקרנות טבעית מעצמו, היכן יש לו יתרון יחסית לשאר הילדים ומהי הנטייה הבסיסית שלו.
העיקרון השלישי הוא להתמקד באותן התנהגויות של הילד הנתפסות בעיניכם כ"חיסרון" שיש להסתירו או לכסות עליו ולנסות להשקיע דווקא בחסרונות אלה ולתת להם מקום, משום שמה שבא לילד בטבעיות (גם אם הוא חיסרון בעיני אחרים) הוא במקרים רבים דווקא היתרון היחסי של הילד שלכם.
וטיפ לסיום: חיזוק החוזקות של הילד מקפל בתוכו כמה יתרונות חשובים - הוא מאפשר לילד להשיג יתרון יחסי בעולם התחרותי בו אנו חיים כבר מגיל מוקדם, הוא גורם לילד להרגיש "מיוחד", "מצטיין" ובעל דימוי עצמי חיובי בעיני עצמו ובעיני הוריו, הוא מחזק את הקשר בין הילד לבין הוריו והוא מבוסס כל כולו על קבלה אמיתית של הילד מצד הוריו ולא על ביקורת ואכזבה ממנו.
עשו לנו לייק והפיצו את המאמר בקרב החברים שלכם
|