האם יש אלטרנטיבה לבינוניות של מערכת החינוך? / מאת יואב ברנזון
ידע כללי ואחיד
מערכת החינוך העולמית, לא רק בארץ אלא בעולם כולו, מבוססת על תפיסה מיושנת של העידן התעשייתי: לנסות וללמד את כל התלמידים בסיס ידע כללי ואחיד.
הבעיה המרכזית עם גישה זו היא שבסיס הידע האחיד הזה אינו משרת ציבור התלמידים ואינו מקנה לו כמעט שום כלים להצלחה בעולם המודרני האמיתי.
דיכוי הייחודיות האישית והכישרון האישי
לא רק שמערכת החינוך אינה מקנה ללומדים בה כלים להצלחה בחיים המודרניים, אלא שאחת ממטרות-העל שלה היא לדכא את הייחודיות האישית ואת הכישרון האישי של התלמידים.
כך יוצא, שבשנים החשובות ביותר לעתידו של כל תלמיד - הוא נאלץ ללכת למערכת חינוך שבה הוא ככל הנראה יבזבז שנים על גבי שנים בשינון ידע כללי שלא ישרת אותו ולא יקדם אותו בחיים.
המרדף אחר תחרותיות וציונים
נקודה נוספת שהיא בעייתית ביותר במערכת החינוך היא המרדף הכפייתי אחרי ציונים ועידוד התחרות בין תלמידים. ציונים ותחרות הם שני הכלים היעילים ביותר לדיכוי ביטוי אישי וחשיבה אישית יצירתית.
תחרות וציונים מעודדים צייתנות, עדריות והשטחה של עולמו הפנימי של התלמיד. במקום לעודד כישרונות רותמים את התלמידים לתחרות מלחיצה ואינסופית על ציונים מלאכותיים למקצועות תיאורטיים שאינם קיימים ושאינם תורמים דבר לעתידו.
חינוך מבוסס כישורים
רפורמה אמיתית של מערכת החינוך חייבת להיות מבוססת על חינוך המבוסס על כישורים ולא על חינוך לרכישת ידע אחיד. חינוך מבוסס כישורים מזהה את הכישורים הייחודים של כל תלמיד ומפתח כישורים אלה באופן אישי כדי שהתלמיד ייצא לעולם האמיתי כשבידיו כישרון מיוחד או יוצא דופן המאפשר לו לתרום לעולם תרומה יוצאת דופן ולהצליח באופן אישי כתוצאה מכך.
מרבית האנשים מאבדים את הכישרון הטבעי שלהם במערכת החינוך הרגילה והציבורית. מערכת חינוך מבוססת כישורים הייתה מאפשרת למליוני אנשים לשמר ולטפח את הכישרון הטבעי שאיתו הם נולדים, במקום לבזבז אותו על ידע אחיד וכללי שאינו תורם דבר לתלמיד או לעולם.
וטיפ לסיום: מערכת החינוך הופכת מיותרת יותר ויותר במתכונתה הנוכחית, כאשר הידע הכללי נמצא בשפע, בחינם ובצורה זמינה באינטרנט.
|