כפל מסרים
מבט מעמיק על המסרים שהחברה המודרנית משגרת מעלה שבמקרים רבים המסר הוא כפול ומבלבל / מאת יואב ברנזון
תהיה רזה - תהיה שמן
החברה המודרנית מפציצה את הקהל שלה בסדרה ארוכה של מסרים. אלא שמסרים אלה לא רק שהם אינם אחידים אלא שבמקרים רבים הם הפוכים, קוטביים וסותרים.
למשל, מצד אחד החברה המודרנית מעודדת אנשים להיות רזים, חטובים ובריאים וזאת על ידי פרסומות, תוכניות בריאות והדרכה, ריאליטי וכיו"ב. אך מצד שני, החברה המודרנית מעודדת השמנה, זאת על ידי פרסומות לאוכל משמין, ערב רב של תוכניות אוכל רוויות בקלוריות ובמזון מכביד ובעיקר על ידי יצירת הרושם שאוכל גורמה הוא חלק בלתי נפרד ואפילו הכרחי של "החיים הטובים".
מסרים הפוכים מביאים למצב של אנרכיה ובלבול
וכך קורה, שמצד אחד ישנה היסטריה חברתית עצומה להיות בריא ולהיות רזה, לשמור על הכושר ולספור את הקלוריות אך מצד שני ובאותה הנשימה ישנו מרדף אחרי אורח החיים הנהנתי הכולל בתוכו גם מסעדות פאר, אוכל יפה ומגרה, הנאה מעצם פעולת האכילה ותחושה חזקה שהחיים היפים אינם שלמים בלי שפע אדיר ומגוון של אוכל טוב.
התוצאה של כפל המסרים הזה היא פשוטה: אנשים עולים ויורדים במשקל, מחפשים את האוכל הטוב אבל גם את הבריאות המצויינת, גם להינות מאוכל בכל הזדמנות שרק ניתן אך באותה הנשימה גם להיות הכי חטובים והכי רזים שרק אפשר.
החברה גם הורסת וגם מנסה לתקן - באותה היד
זה נראה כאילו החברה המודרנית אינה יודעת מה היא עושה. ביד אחת היא הורסת ובאותה היד היא גם מנסה לתקן. היא גם משחיתה את הציבור בהנאות החיים ובשפע של אוכל ללא גבולות וגם מטיפה לאורח חיים סגפני, אחראי, מדוד ומבוקר.
בשורה התחתונה, התוצאה של כפל המסרים הזה היא לכל הפחות מאכזבת ובמקרה הגרוע יותר התוצאה היא הרסנית, כי בהעדר מסר אחיד וברור - אנשים הולכים לאיבוד, מתבלבלים, מתקשים לבחור בכיוון ברור כך שמצד אחד ישנה נטייה מובהקת לכיוון של השמנה חברתית שהפכה לבעיה עולמית קשה ביותר ומצד שני ישנה התרחבות מתמדת ומטרידה גם במגיפת האנרוקסיה - שתי התופעות הללו הן תופעות חדשות האופייניות רק לעידן המודרני והן חריפות מאוד בקיצוניות שלהן.
רוב האנשים חיים בצורה מבולבלת בגלל המסרים החברתיים
המסרים החברתיים, המעצבים חלק גדול מאוד מתפיסת המציאות של כל אדם, הם פעמים רבות מאוד מבלבלים וסותרים. כתוצאה מכך, האדם הפשוט הולך לאיבוד בין שלל המסרים הסותרים.
מצד אחד מנסים לשכנע אותו לצרוך כמה שיותר אוכל, ומראים לו את שפע המזון "המדהים" הקיים בהישג יד. מצד שני מזכירים לו השכם והערב, ואפילו מטיפים לו, להיות רזה, בריא וחטוב כמו בפרסומות, כלומר עד כדי ממדים מגוחכים הגובלים באנורקסיה.
וטיפ לסיום: כפל המסרים החברתיים קיים במרבית תחומי החיים והוא יוצר אצל מרבית האוכלוסיה קונפליקטים פנימיים ברמה הלא מודעת, הזורעים בציבור בלבול וחוסר כיוון מובהק. הסיבה לסתירה המובנית הזאת היא פעמים רבות כלכלית ותועלתנית - חברות המזון דוחפות כמה שיותר אוכל לציבור כדי למקסם את הרווחים שלהם בעוד שחברות הבריאות דוחפות את הציבור למודעות לבריאות ולהרזייה מאותם הטעמים בדיוק.
|