אישיות בקונפליקט
אישיות בקונפליקט חיה כל חייה במאבק פנימי ובסופו של דבר נופלת בין הכיסאות / מאת יואב ברנזון
מייקל קורליאונה
בסרט "הסנדק" הצופה מתוודע לאישיותו המורכבת והקוטבית של מייקל קורליאונה. מצד אחד, הוא בא ממשפחת מאפיונרים ויש לו את כל האינסטינקטים הנכונים כדי להפוך לגנגסטר מהשורה הראשונה. הוא נאמן למשפחה האלימה בה הוא צמח, הוא מאמין ברעיון המאפיונרי ובזכות להרוג ולחסל אויבים ומתחרים כהשקפת עולם וכדרך להישרדות, הוא יודע מה צריך לעשות כדי לנהל את "משפחת קורליאונה" והוא מעורה היטב בשיטות העבודה הקרימינליות.
מצד שני, הוא עושה הכל כדי לברוח מגורלו "המלוכלך" כבר מגיל צעיר: בצעד חריג הוא שובר את כל המוסכמות כשהוא מתנדב לשורות הצבא האמריקאי במלחמה בויאטנם, הוא מתחתן עם בחורה לבנה ו"נקייה" שאין לה שום קשר לחיים האיטלקיים ולמאפיה, גם לאחר שהוא נאלץ לשוב למשפחה ולנהל אותה לאחר מות אביו הוא עושה הכל כדי "להלבין" את כל עסקי המשפחה, למכור את עסקי ההימורים והזנות ולהפוך את עצמו ל"איש עסקים מכובד ולגיטימי".
הניסיון להשיג שני דברים הפוכים לחלוטין
מייקל קורליאונה הוא דמות קלאסית הנמצאת במתח פנימי מתמיד. כיאה לאישיות בקונפליקט, מייקל מנסה כל חייו להשיג שני דברים הפוכים בתכלית, שאין ביניהם שום קשר או חוט מקשר - מצד אחד, "מייקל קורליאונה, איש העסקים האמריקאי המכובד" ומצד שני "דון מייקל, המאפיונר האיטלקי הגדול והברוטלי".
וכצפוי, התוצאה היא גרועה, בינונית ומאכזבת ביותר. מייקל פשוט אינו יודע כיצד להכריע בין דמות "האמריקאי הנקי" לבין דמות "האיטלקי המלוכלך". מצד אחד, נסיונותיו הנואשים להיות "איש עסקים אמריקאי, חוקי ומכובד" מתרסקים אל מול המציאות כשהוא מגלה שגם בצמרת הפוליטית והכלכלית "הנקייה" כביכול - הכל מלוכלך ומושחת בדיוק כמו בעולם המאפיה. גם נישואיו לאישה נורמטיבית ואמריקאית שאמורה הייתה "להלבין" אותו מתדמית "האיטלקי המלוכלך" עולים על שרטון והיא עוזבת ומתגרשת ממנו עקב רתיעתה מסגנון חייו הברוטאלי והאלים. כל חייו הוא ינסה להשיג אותה מחדש לאחד שאיבד אותה לטובת עולם המאפיה והקוד המשפחתי האיטלקי. מצד שני, הישגיו "המקצועיים" בעולם המאפיה בתור "דון מייקל קורליאונה" הם קלושים ומפוקפקים ביותר. הוא הורג את אחיו בצעד חריג ולא מקובל במשפחה איטלקית, וכל חייו הוא מתייסר על הפרת הקוד המשפחתי האיטלקי המקודש הזה. את ביתו הוא מאבד כשהיא נרצחת בידי מתנקשים ואת בנו הוא מאבד כשזה בוחר להתרחק לחלוטין מהדרך המשפחתית ולהיות זמר אופרה. בסופו של דבר הוא נאלץ לוותר על שרביט המלוכה בודד, דחוי, חסר אהבה ומשפחה, מסכן וערירי. את המוות הוא פוגש לבד, זנוח כמו כלב בסצינת סיום מדוייקת להפליא.
החיים פשוטים - אם לא מסבכים אותם
אישיות בקונפליקט היא אישיות טראגית. היא תמיד נופלת בין הכיסאות ומחמיצה את האפשרות להיות "גדולה", שלמה ומדוייקת כפי שראוי לה כי אישיות בקונפליקט רוצה יותר מדי, היא רוצה את הבלתי אפשרי, היא רוצה "את הכל".
החיים הם פשוטים, אבל אם מסבכים אותם בצורה בלתי אפשרית הם אכן הופכים לבלתי אפשריים עד כאב. "עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ" היא בדיוק מסוג האימרות שמתארות בצורה קולעת את התסביך של אישיות בקונפליקט: "מרוב עצים לא רואים את היער", כלומר מרוב הרצון להשיג את הכל - לא משיגים דבר.
אישיות בקונפליקט חייבת להתעורר אל המציאות
מציאות החיים מחייבת בחירה פשוטה בין חלופות כאשר לכל בחירה שכזאת משמעויות ומחירים ברורים שלא ניתן להתחמק מהם. הנטייה של אנשים רבים לנסות ולהשיג "גם וגם" דומה לניסיון נואש "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" כאילו ניתן "לאכול ארוחות חינם".
אישיות בקונפליקט חיה במאבק פנימי אינסופי שאינו מוביל לדבר בעוד שאישיות פשוטה בוחרת בקו חיים מסויים, היא נאמנה לו, היא הולכת בעקביות בשביל שאותו היא סימנה ובחרה לעצמה במודע והיא מסיימת את חייה במימוש, בהצלחה, בהישגים וברוגע פנימי.
וטיפ לסיום: אישיות בקונפליקט אינה מרוצה משום דבר שהיא משיגה כי כל הישג הוא גם מפלה, כל צעד קדימה הוא גם נסיגה לאחור. לעומת זאת, אישיות פשוטה חיה חיים ברורים שבה צעד קדימה הוא צעד קדימה, ושבה מותר לך להיות מה שאתה, בלי תסביכים ובלי קונפליקטים.
|